گزارش جلسه داستان

گزارش دومین جلسه داستان در حوزه هنری ایلام

گزارش دومین جلسه داستان در حوزه هنری ایلام
روز دوشنبه مورخ 10 شهریور ماه دومین جلسه داستان در سالن اجتماعات حوزه هنری تشکیل شد
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر :  ۱۳۲۶۳۳

روز دوشنبه مورخ 10 شهریور ماه دومین جلسه داستان در سالن اجتماعات حوزه هنری تشکیل شد. شنیدن داستان کوردی همیشه خوشایند است. آدم انگار شنیدن از زبان مادری را بیشتر دوست دارد. طنین کلمات، رقص واژه ها و فضای ذهنی قریب به روح و جان، گوش‌نواز می کند داستان پردازی‌ها را. خصوصا اگر از صافی تخیل بی انتها و روشن خانم حیدربیگی و زبان همیشه دلنشینش گذشته باشد. دقت نظر، توجه به جزئیات، نقش فعال اشیاء و عناصر پیرامونی در انتقال حس و حال شخصیت ها و بازی های زبانی خلاقانه از ویژگی های ثابت داستان هایش است. قصه‌ی این هفته‌اش تک گویی درونی ای بود با زمینه ای از جریان سیال ذهن. فضاهایی که درهم بُر می خوردند و روحیات راوی را به نمایش می گذاشتند.

اعضای انجمن پس از شنیدن داستان، به نقد و بررسی آن پرداختند که خلاصه‌ی مطالب، تیتر وار در ادامه خواهد آمد.

1) زبان شیوا و بلیغ؛ که در اثر تجربه در داستان های بعدی به بلوغ هرچه تمام تر خواهد رسید و در حال حاضر نیز قوی‌ترین جنبه‌ی داستان‌های اوست.

2) خط کمرنگ روایت؛ که در مسیر خوانش داستان باعث عدم تمرکز خواننده می شود و خط روایت را گم می کند.

3) درونی بودن بیش از حد حدیث نفس و به تبع آن وقایع داستانی مترتب بر راوی و شخصیت های فرعی، به نحوی که ارتباط با درون مایه‌ و فضای داستان و درک آن بعضاً سخت و با ابهام توام است.

4) اشیاء و عناصری که به دقت انتخاب شده‌اند و نه تنها منفعل نیستند بلکه بیشترین نقش را در انتقال احساسات و حس های بیانی در ذهن و زبان جاری در اثر، ایفا می‌کنند.

5) نیاز به بی‌پروا بودن و نوشتن با فراغ بال بیشتر، به دور از هرگونه خودسانسوری.

6) و در آخر اینکه خانم حیدربیگی می تواند یک رمان نویس درجه یک باشد. ذهن و زبانش و ایده هایی که به آنها می‌پردازد، قابلیت بسط و گسترش در مقیاس داستان‌های بلندتر را به عینه داراست و می تواند در این زمینه نیز موفق باشد.

در ادامه جلسه نیز آقای سبحان تابش داستانی خواند. داستانی با روایتگری زنی در تلاطم عشق، جنگ، نوستالژی و با نگاهی زنانه و بعضاً معترض نسبت به رنج‌های شخصی و اجتماعی‌اش.

نقدها بیشتر حول محور زبانِ به شدت غیرمنعطف و بدون ظرافت داستان بود و اینکه پرگویی داستان، خوانش آن را خسته کننده کرده بود.

فلش بک‌ها و فلش فورواردهای غیرضروری و همچنین پرداخت عجولانه و کم توجهی به روایت، شخصیت پردازی و نقش مهم درام نیز از دیگر نقاط ضعف اثر بود.

◾️در این جلسه آقایان شکربیگی، میری، کرمی، حسین‌پور، تابش، جوهری و خانم حیدربیگی حضور داشتند

ارسال نظر