نگاه درآمدی به مقوله آموزش‌ اشتباه بزرگی است

نگاه درآمدی به مقوله آموزش‌ اشتباه بزرگی است
آموزش باید رایگان شود، چیزی که این روزها دیده نمی شود و این بزرگترین اشتباهی است که مممکن است یک نهاد فرهنگی مرتکب شود
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر :  ۱۳۳۲۴۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان ایلام، کمال زحمتکش کارگردان ایلامی ، ضمن بیان این مطلب در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی فیلم سازی اظهار داشت: آموزش در فرآیند فیلمسازی و فیلمساز شدن یک فرد بااستعداد پنهان، بسیار حیاتی و یکی از دغدغه‌های شخصی خودم می باشد به همین منظور اعتقاد دارم آموزش باید رایگان باشد که همه بتوانند از آن بهره ببرند و از بین آنها کسانی را که دارای استعداد فیلمسازی هستند شناسایی و حمایت کرد.

وی با بیان اینکه تعیین هزینه برای دوره های آموزشی اشتباه بزرگی است که نهادهای فرهنگی و البته دولتی ما مرتکب می شوند، اضافه کرد: ادارات فرهنگی و دولتی ما وظیفه دارند که از طریق آموزشهای رایگان و فراهم کردن بستر برای شکوفا شدن استعدادها، از منابع خود استفاده کنند و در ادامه با تشخیص خود نهاد و البته با نظر نهایی مدرس دوره، کسانی مورد حمایت قرار داده شوند که توانایی خود را به اثبات رسانده باشند.

این کارگردان ایلامی ضمن اشاره به اینکه سیاستهای نهادهای فرهنگی که زیرمجموعه دولت هستند با موسسات خصوصی تفاوت دارد، افزود: یک موسسه خصوصی شاید در قبال جامعه مسولیت نداشته باشد و بیشتر به اهداف درآمدزایی توجه کند، اما آموزش در ارگانهای دولتی وظیفه و جزو عملکرد آنهاست که نباید دید درآمدزایی به آن داشته باشند.

زحمتکش با اشاره به اینکه بخش زیادی از فرآینده فیلمسازی فن است که باید آموزش داده شود، ادامه داد: در کارگاههایی که بصورت رایگان برگزار می‌شوند شاید بهتر بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم، چرا که دیگر دغدغه دادن مدرک وجود ندارد و به تبع آن در ذهن هنرجو نیز توهم فیلمساز بودن شکل نخواهد گرفت، بنابراین در این فرآیند یک قرارداد حرفه‌ای منعقد می شود که نه استاد ملزم به رعایت یا چشم‌پوشی کردن از ناآگاهی‌های هنرجو است و نه هنرجو دلخوش به گرفتن مدرک می شود که پس از آن خود را یک فلیساز بپندارد.

وی عنوان کرد: ویژگی دیگر این دوره‌ها، قابل فهم بودن توانایی فیلساز بودن برای خود هنرجو است و اینکه می فهمد برای اثبات خود نیازی نیست حتما پروژه‌های عظیم سینمایی تعریف کند که ساخت آن برایشان سخت و غیر ممکن باشد، بلکه با پروژه‌های ساده و ارزان هم می توان یک فیلم ساز خوب شد.

این هنرمند ایلامی ضمن اشاره به اینکه نباید شعار "درِ مراکز هنری به روی همه باز است" را سرداد، خاطرنشان کرد: چرا درِ مراکز آموزش پزشکی یا مهندسی نوین به روی همه باز نیست؟ پاسخ به این سوال خیلی ساده تز از آنچه هست که ما تصور می کنیم؛ همه توانایی پزشک، یا مهندس شدن را ندارند پس باید با گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی و آزمون های مرتبط این توانایی را کسب کرد. در پروسه فیلمسازی هم دقیقا این فرآیند باید رعایت شود. شعارههای این چنینی نه تنها کمکی به پرورش فیلمسازهای پنهان نمی کند که با ایجاد و پرورش کسانی که خود را فیلمساز می‌دانند شاید عرصه را برای کسانی تنگ کنیم که با وجود استعدادهای نهفته دیگر حاضر نباشند به این وادی قدم گذارند.

زحمتکش، ضمن تاکید بر اینکه نباید با ارائه گواهی در پایان دوره‌ی آموزشی، توهم فلیمساز بودن را در ذهن شرکت کننده ایجاد کرد، ادامه داد: یک فلیمساز باید زاویه دید متفاوتی نسبت به دیگر افراد جامعه داشته باشد و تنها با نوشتن چند سطر نمی تواند این کاره شود. یک فیلمساز باید دانش روانشناسی و جامعه‌شناسی داشته باشد که در این عرصه موفق باشد.

این مدرس حوزه کارگردانی و فلیمسازی با اشره به اینکه در این دوره سعی می شود درک درست در ذهن مخاطب و شرکت کننده در مورد مقوله فلیمسازی ایجاد کرد، یادآور شد: یکی از معضلات اغلب هنرمندان یا علاقه‌مندان به هنر فیلمسازی ایلامی این هست که هنوز فرق بین ایده و موضوع را نمی دانند و هر وقت از آنها خواسته می شود ایده یا خلاصه طرح خود را مطرح کنند، وارد موضوع خود می شوند که در این دوره‌های خروجی محور این موضوع با مثالهای کاربردی جا انداخته می شود.

ارسال نظر